Kalorit



Kaloritaulukoiden selaaminen ja oman kalorinkulutuksen laskeminen on usealle laihduttajalle tärkeää. Päivän ruokalista suunnitellaan tarkasti sen mukaan kuinka paljon kaloreita eri ruoka-aineet sisältävät.  Moni laihduttaja toivoo pääsevänsä mieluisaan lopputulokseen vain alentamalla kalorimäärää, siis syömällä vähemmän, sen kummemmin ruokavaliota muuttamatta.

Jotta laihduttaminen ja pysyvä painonhallinta onnistuisivat, pitäisi laihduttajan kuitenkin keskittyä ensisijaisesti muuttamaan ruokavalio terveellisemmäksi ja kevyemmäksi. Kaloritaulukot ja kalorien laskeminen ovat hyödyllisiä silloin kun etsitään itselle sopivaa ruokamäärää.

Kalorien palamisen kannalta on tärkeää huolehtia siitä, että syö pieniä määriä riittävän usein. Jos elimistö joutuu odottamaan ateriaa liian kauan, se ajautuu niin sanotulle säästöliekille ja elimistön energiankulutus laskee. Laihtuminen onnistuu vain syömällä ja kun syö päivän aikana noin 5-6 pientä terveellistä ateriaa kuluvat kalorit tehokkaammin ja nopeammin.  Laihduttajan pitäisi saada jokaisella aterialla myös riittävä määrä proteiineja.

Laihtumisen ja painonhallinnan kannalta parhaisiin lopputuloksiin pääsee yleensä riittävän hitailla elämäntavan muutoksilla. Hetkessä toteutettu elämäntaparemontti rankkoine laihdutuskuureineen voi olla jopa vaarallista terveydelle.  Nopean laihdutuskuurin jälkeen on myös se vaara, että sortuu ahmimaan herkkuja ja kilot kertyvät vauhdilla takaisin.

Terveellisen ruokavalion ja hyvän ruokailurytmin lisäksi laihduttajan pitää muistaa myös liikkua riittävästi. Laihtumisen ja kalorien polttamisen kannalta hyviä liikuntamuotoja ovat niin voimaharjoittelu kuin aerobinen liikuntakin. Hyvä motiivi kuntosalilla rehkimiseen on esimerkiksi se, että lihasmassa kuluttaa kaloreita enemmän kuin rasvakudos.